Jacek Piekara „Płomień i Krzyż” – tom I

 

Zdecydowałem się na taką grafikę z tego względu, że jest unikatowa oraz takie wydanie posiadam na półce. Na samym dole tekstu znajduje się odnośnik do książki z aktualną grafiką!


Oto ON – inkwizytor i Sługa Boży

Człowiek głębokiej wiary


Płomień i Krzyż – pod względem chronologii wydarzeń – rozpoczyna „cykl inkwizytorski” Jacka Piekary. Odsłania tajemnice świata, który tym różnie się od naszego, że w roku 33 Jezus Chrystus nie umarł i nie zmartwychwstał, lecz zstąpił z krzyża i ukarał śmiercią swych prześladowców.


Młody Mordimer Madderdin wstępuje do Akademii Inkwizytorium. Z jakich powodów mistrzowie Świętego Oficjum pragną dokładnie zbadać, kim byli jego rodzice? Jaki sekret każe im rozważać czy chronić go przed niebezpieczeństwem, czy może lepiej… zabić.


Krwawy chłopski bunt pustoszy ziemie Cesarstwa, inkwizytor Arnold Löwefell rusza w sam środek wojennej zawieruchy. Musi ocalić dziewczynkę, na której życiu szczególnie zależy Świętemu Oficjum. Czy sukces misji przyniesie mu cokolwiek dobrego?


Piękna i kapryśna wiedźma-kurtyzana dowiaduje się o magicznej księdze Szachor-Sefer, w której spisano najmroczniejsze sekrety wschodnich czarnoksiężników. Jaką cenę jest w stanie zapłacić, by ją zdobyć? I jaką cenę za jej zachcianki zapłacą inni?


Bogobojny inkwizytor odnajduje więź łączącą go z okrutnym perskim demonologiem. Czy wytrwa po stronie Dobra?”


Opis z tyłu okładki.

Jacka Piekarę kojarzę pod z czasopisma „Click”, gdzie pisał recenzje oraz odpisywał na listy czytelników pod pseudonimem „Randall”. Wówczas w którymś ze starszych numerów pewien fan oburzył się z powodu wykreowanego świata w powieści „Ja Inkwizytor”.

Z racji młodego wieku nie bardzo wiedziałem o co chodzi, lecz kilka lat temu dzięki uprzejmości mojego wujka miałem przyjemność wsiąknąć w alternatywny świat, gdzie Jezus Chrystus zstąpił z krzyża i wraz z apostołami dokonał rzezi w Jerozolimie!

Jako osoba wierząca początkowo byłem nieco oburzony pomysłem autora. No, bo jak zrobić z Mesjasza zabójcę, skoro Pismo Święte mówi co innego? Jednak przy któreś powieści odczuwałem zdrową fascynację i sam nad tym myślałem coby było, gdyby wydarzenia przedstawiane przez autora były naszą rzeczywistością?

Pierwszy tom „Płomienia i Krzyża” jest wprowadzeniem do wydarzeń dziejących się w serii „Ja Inkwizytor”. W tym zbiorze występują pięć najważniejszych postaci dla całego uniwersum. Po pierwsze poznajemy wiedźmę-kurtyzanę imieniem Katarzyna. Następnie inkwizytora Arnolda Löwefalla, a przy okazji chłopca imieniem Mordmier oraz kupca Mariusa i służącą Irminę.

Każde z tych postaci ma swoją rolę do odegrania. O losach ostatniej postaci występującej zresztą w serii „Ja Inkwizytor” dowiecie się dopiero po przeczytaniu trzeciego tomu „Płomienia i Krzyża”. Wierzcie mi, będziecie nieźle zdziwieni kim się stała ta niepozorna dziewuszka!

Na brak nudy w opowiadaniach nie powinniście narzekać. Książka jest przystępna dla każdego i zrozumienie treści nie powinno sprawić wam najmniejszego problemu. Warto przeczytać też przypisy w których autor wyjaśnia niektóre kwestie występujące na łamach opowieści.

Czy jest coś do czego można by się przyczepić? Nie. Chyba, że jest się wrażliwym na tematy religijne i wizja przedstawiona przez Jacka Piekarę mocno wam się nie podoba, bo nawet postacie są interesujące, mam komu kibicować!

Jeśli ktoś lubi audiobooki, to koniecznie sięgnijcie po „Płomień i Krzyż”. Książkę czyta pan Janusz Zadura, którego głos idealnie oddaje klimat uniwersum!

Coś o fabule? Pozwolę sobie pominąć opowiadanie „Piękna Katarzyna” z tego względu, że musiałbym wam zbyt dużo zdradzać. Przepraszam, ale nie chce psuć przyjemności z lektury!

Inkwizytor Arnold Löwefall otrzymał z pozoru proste zadanie, miał odnaleźć, a następnie przekazać do klasztoru pewną małą dziewczynkę.

Niestety, jak to w życiu bywa sprawy się komplikują. W trakcie swojej przygody spotyka pewnego młodzieńca, który w kolejnym opowiadaniu będzie dość istotny dla Arnolda. I to powinno wam wystarczyć!


Ocena: 8/10

Dobrze wykreowany świat. Ciekawi bohaterowie no i klimat! Klimat fantasy, który bardzo kocham! Jeśli ktoś nie boi się spojrzeć na alternatywy z udziałem religii chrześcijan, powinien być zadowolony!


Polecam!

Karol Król


Książkę kupisz tutaj:

https://www.swiatksiazki.pl/plomien-i-krzyz-swiat-inkwizytorow-tom-1-6421344-ksiazka.html


Audiobooka z kolei dorwiesz tu:

https://www.publio.pl/plomien-i-krzyz-tom-1-jacek-piekara,p140366.html

Komentarze

Popularne posty